نشست معرفی گروه مطالعات مردمان ایرانی دانشگاه اتونومای مادرید برگزار شد

تعداد بازدید:۴۹۲
نشست معرفی گروه مطالعات مردمان ایرانی دانشگاه اتونومای مادرید برگزار شد

نشست معرفی گروه مطالعات مردمان ایرانی دانشگاه اتونومای مادرید برگزار شد

نشست معرفی "ساختار، اهداف و برنامه‌های گروه مطالعات مردمان ایرانی در دانشگاه اتونومای مادرید" در روز شنبه بیست فروردین برگزار شد. انجمن علمی ‌مطالعات صلح ایران با همکاری گروه مطالعات مردمان ایرانی و انجمن علمی‌ مطالعات منطقه‌ای بیمه اکو این نشست را ترتیب داد. طی این نشست زمینه های همکاری علمی ‌این گروه با دانشگاه‌های منطقه­ی نوروز نیز مورد بررسی قرار گرفت. این نشست در موسسه آموزش عالی بیمه اکو برگزار شد و اساتیدی از دانشگاه اتونوما مادرید اسپانیا, دانشگاه علامه طباطبایی و جمعی از دانشجویان در این موسسه حضور یافتند. افزون بر این اساتید دیگری از کشورهای روسیه، اسپانیا، گرجستان، هند، افغانستان، قزاقستان، ایران، ازبکستان و پاکستان بصورت برخط در این نشست شرکت کردند.

دکتر رافائل مائوریللو، مدیر این نشست، در ابتدا اشاره کرد که این گروه اولین گروه مطالعاتی درباره مردمان ایرانی در دانشگاه‌های اسپانیا و این نشست نیز اولین معرفی رسمی ‌از این گروه است. دکتر فرناندو اسکریبانو مارتین، از اعضا اصلی گروه مطالعات مردمان ایرانی، در مورد اهداف این گروه گفت: هدف ما مطالعه تاریخ و فرهنگ مردمان ایرانی در خاورمیانه و آسیای مرکزی است. ما می‌خواهیم روابط سیاسی، فرهنگی، جامعه شناختی و بین‌المللی مردمان ایرانی را مطالعه کنیم. مورد دیگری که قصد داریم در مورد آن مطالعه کنیم، دیاسپورای ایرانی است. در ادامه مائوریللو ضمن اشاره به ارتباطات و همکاری‌های خوب دانشگاه مادرید با دانشگاه علامه طباطبایی، تصریح کرد: دانشگاه علامه طباطبایی می‌تواند پل ارتباطی میان این گروه و دانشگاه‌های منطقه باشد؛ منطقه ای که از آن با نام منطقه نوروز هم یاد می‌شود.

دکتر فرناندو کاماچو پادیلا، تاریخدان و یکی از بنیان‌گذاران این گروه، به تاریخ روابط آکادمیک و دیپلماتیک ایران و اسپانیا اشاره کرد و گفت: دانشگاه اتونومای مادرید اولین دانشگاه اسپانیا نیست که با ایران ارتباط برقرار کرده است. ولی این دانشگاه اولین دانشگاه اسپانیا است که آموزش زبان فارسی، فرهنگ و تاریخ ایران را آغاز کرده است. او افزود: روابط ایران و اسپانیا که در طول جنگ تحمیلی کاهش یافته بود، در دهه‌های 80 و 90 میلادی  یعنی پس از جنگ، پررنگ‌تر شد. فرناندو کاماچو در ادامه به ریشه‌های شکل‌گیری این گروه اشاره کرد و گفت: برای پیشبرد اهداف این گروه، نیاز است که ارتباط بیشتر و گسترده تری با دانشگاهیان و دانشگاه های ایران ایجاد شود. در حال حاضر نیز برنامه‌هایی چون تبادل دانشجو و اعطای بورسیه به اساتید در دست اجرا است. او در پایان اظهار داشت: گرچه پاندمی باعث کند شدن فعالیت‌ها و کم‌رنگ شدن ارتباطات شد، اما امید است که بتوانیم با ازسرگیری روابط در دوره پساکرونا، همکاری‌های بیشتری را شاهد باشیم.