رئیس موسسه در سمینار بین‌المللی دانشگاه مالی روسیه: سازمان شانگهای توانایی و ظرفیت ایجاد نظم جدید منطقه‌ای را داراست

۲۰ آبان ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰ کد : ۲۳۳۷۹ خبر روز
تعداد بازدید:۱۲۸
رئیس موسسه در سمینار بین‌المللی دانشگاه مالی روسیه: سازمان شانگهای توانایی و ظرفیت ایجاد نظم جدید منطقه‌ای را داراست

 دکتر سعید شکوهی، رئیس موسسه آموزش عالی بیمه اکو با شرکت در سمینار بین‌المللی «نقش سازمان شانگهای در دنیای امروز» به تشریح دیدگاه‌های خود در زمینه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این سازمان برای مقابله با تهدیدات جدید و ایجاد نظم جدید منطقه‌ای یا جهانی پرداخت.

این سمینار بین‌المللی به ابتکار دانشگاه مالی روسیه و با شرکت مقامات و سخنرانانی از کشورهای مختلف عضو سازمان شانگهای در روز پنج‌شنبه ۱۸ آبان‌ماه برگزار شد. رئیس موسسه آموزش عالی بیمه اکو با اشاره به رویدادهای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تغییرات شگرف در ساختار نظام بین‌الملل، نظریه‌های مطرح‌شده در زمینه شکل و ساختار جدید نظام بین‌الملل و مختصات نظم جدید جهانی را تشریح نموده و اعلام داشتند نظم آینده جهانی لزوما شبیه نظم‌های پیشین نخواهد بود، چرا که در‌هم‌تنیدگی‌های اقتصادی، ظهور مسائل و مشکلات فرامرزی، نقش فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در به‌هم‌پیوستن جوامع، شبکه‌ای شدن زنجیره تأمین و ... همگی باعث می‌شوند که لزوما نظم جدید جهانی هم‌سان نظم‌های پیشین نباشد. از این‌رو ما با یک نظم چندقطبی- پیچیده (Multi-plex World Order) مواجه خواهیم بود که در این نظم جدید، سازمان‌ها و شرکت‌های بین‌المللی و چندملیتی نقش پررنگ‌تری نسبت به خیلی از کشورها ایفا خواهند نمود. ایشان با اشاره به پیوستن جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو دائم و رسمی به سازمان شانگهای و تقویت پتانسیل‌های موجود در این سازمان و احتمال انتقال کانون قدرت جهانی از غرب به شرق در آینده‌ نزدیک، ابراز داشتند که نخبگان سیاسی ایرانی با ایمان به تغییر هندسه قدرت جهانی در آینده نزدیک در تلاش هستند که نقش پررنگی در نظم نوین جهانی ایفا نمایند و سازمان شانگهای می‌تواند ظرفیت بسیار مناسبی در این زمینه برای تهران ایجاد نماید.

هم‌چنین مسائل و مشکلات جدید جهانی نظیر همه‌گیری کرونا، تهدیدات تروریستی، قاچاق مواد مخدر، دخالت قدرت‌های غربی در أمور کشورهای منطقه و ... همگی نشان می‌دهند که سازمان شانگهای باید بیش از پیش به ایجاد یک معماری امنیتی و سیاسی در منطقه اهتمام ورزد. دکتر شکوهی در پایان سخنرانی خود به سوال‌های خبرنگاران و حاضران در نشست پاسخ داد.