برگزاری نشست بین‌المللی روابط خارجی ایران و روسیه با حضور استادانی از ایران و روسیه

۲۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۷ کد : ۲۳۵۰۰ خبر روز
تعداد بازدید:۱۸۶
در ادامه سلسله رویدادهای بین‌المللی موسسه آموزش عالی بیمه اکو، روز چهارشنبه۲۴ آبان ماه ۱۴۰۲ نشست «سیاست خارجی ایران و روسیه» در دانشکده اکو با حضور گرم اساتید و دانشجویان برگزار شد.
برگزاری نشست بین‌المللی روابط خارجی ایران و روسیه با حضور استادانی از ایران و روسیه

این نشست با حضور جناب آقای دکتر شکوهی،‌ رئیس موسسه، پرفسور ایگور ماتویو، استاد موسسه دولتی روابط بین الملل روسیه، و دو سخنران دیگر از اساتید هیات علمی موسسه آموزش عالی بیمه اکو در محل این موسسه برگزار شد.

دکتر ماتویو در سخنرانی خود با عنوان «پارادایم جدیدی برای توسعه روابط بین روسیه و کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا» به بررسی چهارچوب کلی توسعه روابط خارجی روسیه با کشورهای منطقه تحت تاثیر تحولات اخیر در خاورمیانه پرداخت. او ضمن اشاره به چالش های مربوط به روسیه، کشورهای خاورمیانه و چالش های مشترک در توسعه روابط روسیه با کشورهای این منطقه، از ظرفیت های اقتصادی و منافع مشترک سیاسی به عنوان عوامل اصلی توسعه روابط خارجی روسیه در منطقه خاورمیانه سخن گفت.

این استاد دانشگاه و دیپلمات سابق روس ضمن اشاره به سیاست خارجی اقتصادی روسیه تاکید کرد که در تحلیل رفتار سیاست خارجی روسیه باید چهار مولفه رشد اقتصادی، واقعیت نظام بین الملل، موانع، و حرکت به سمت جلو را مورد توجه قرارداد. ماتویو همکاری های مشترک علمی بین مراکز دانشگاهی روسیه و کشور ایران را به عنوان یکی از کانال های توسعه همکاری های دو جانبه و نیز نزدیکی بیشتر فرهنگی میان جامعه ایرانی و روسی دانست.

سخنران دوم این نشست، دکتر بهرام امیراحمدیان عضو هیئت علمی وابسته موسسه آموزش عالی بیمه اکو بود. ایشان در سخنرانی خود با عنوان «همکاری های مشترک ایران و روسیه در زمینه حمل و نقل: فرصت ها و چالش ها» به موانع فرهنگی، تاریخی، و زیرساختی پیش روی ایران و روسیه برای توسعه همکاری های دوجانبه اشاره کردند.

دکتر امیراحمدیان با اشاره به پروژه های حمل و نقل زمینی و ریلی آغاز شده در مسیرهای قفقاز و آسیای میانه، ضعف زیرساخت های حمل و نقلی در این کوریدورها را عامل جدی ضعف ارتباط تجاری میان ایران و روسیه قلمداد کرد.

سخنران دیگر این نشست دکتر قاسم اصولی از دیگر اساتید موسسه آموزش عالی بیمه اکو بود که در مورد «روندهای ژئواکونومیک و ژئوپولیتیک در جنوب قفقاز و تاثیرات احتمالی آن بر همکاری های منطقه ای ایران و روسیه» سخن گفت.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به ابعاد جنگ اکراین و تاثیر آن بر سیاست خارجی کشورهای غرب اروپا تاکید کردند این جنگ اعمال سیاست موازنه گرایی را برای کشورهای منطقه به شدت دشوار کرده است چراکه در صورت گرایش به سمت هر یک از طرفین جنگ اوکراین، با تحریم و چالش های کشور مقابل و حامیان‌اش مواجه می شوند. در چنین شرایطی کشورهای منطقه برای توسعه روابط منطقه ای خود به سمت ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس متمایل گردیده‌اند.

وی با توضیح آینده روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، عادی سازی روابط ارمنستان و ترکیه و تقویت سازمان همکاری های کشورهای ترک‌زبان را به عنوان دو تهدید جدی پیش روی ایران تشریح کرد.

این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ اساتید و دانشجویان حاضر در نشست به پایان رسید.