برگزاری نشست تخصصی بین المللی با عنوان بیمه در دنیای سایبر

۱۱ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۹ کد : ۲۴۱۲۳ خبر روز
تعداد بازدید:۵۲۳
برگزاری نشست تخصصی بین المللی با عنوان بیمه در دنیای سایبر

برگزاری نشست تخصصی بین المللی با عنوان بیمه در دنیای سایبر

 

به همت موسسه آموزش عالی بیمه اکو و با همکاری انجمن علمی-دانشجویی موسسه، روز شنبه مورخ ۹ دی ماه نشستی با عنوان" بیمه در دنیای سایبر " برگزار شد. در این نشست، دکتر سرگئی ریباکوف، دانشیار گروه بیمه و اقتصاد اجتماعی دانشگاه اقتصاد روسیه و پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات بیمه و مدیریت بیمه موسسه تحقیقات مالی وزارت اقتصاد روسیه، درخصوص بیمه در دنیای سایبر و متاورس و مخاطراتی که امروزه دنیای دیجیتال با آن روبه رو است، به ایراد سخنرانی پرداخته و راهبردهای بیمه‌ای برای مواجهه با ریسک های مرتبط را ارایه نمودند.

وی با تقسیم بندی حوزه های فعالیت بیمه در سه حوزه ریسک های سایبری (Cyber Risks)، متاورس (Metaverse) و نوآوری مخرب کسب و کار در بیمه  ( Insurance Business Disruptive Technologies) ضمن تعریف ریسک سایبری از دیدگاه های مختلف، تجارب کشورهای منتخب درخصوص زیان های ناشی از حملات سایبری به همراه نسب زیان های مذکور به عنوان درصدی از تولیدناخالص داخلی و نمونه های از چنین حملاتی به زیرساختهای اساسی را ارایه نمود.

سخنران جلسه در بخش دیگری از صحبت های خود، به طبقه بندی ریسک های سایبری از سه جنبه منبع و منشا حملات، درجه آسیب پذیری و پیامدهای آن پرداخته و از جمله ویژگی های چنین ریسک هایی را پیچیدگی، عدم محدودیت به منطقه ای خاص و جهانی بودن، صدمات بسیار شدید و درجه بالای نااطمینانی از وقوع آنها بیان نمود. از دیدگاه وی، چنین ویژگی هایی سبب شده که مدنظر قرار دادن و طبقه بندی ریسک های سایبری به عنوان ریسک های بیمه پذیر به دشواری صورت پذیرد. لازم به ذکر است صنعت بیمه به طور سنتی روشهایی نظیر تئوری های احتمالی، قانون اعداد بزرگ و مفروضاتی نظیر استقلال حوادث، شدت خسارت بالا و تواتر پایین حوادث جهت کمی سازی ریسک ها استفاده می نماید که موارد مذکور درخصوص ریسک های سایبری با دشواری بسیاری قابل اعمال بوده و مضافا عدم تقارن اطلاعاتی بسیار بالا و فقدان اطلاعات مورد نیاز به سختی کار افزوده است.

در پایان جلسه اعضای هیات علمی، دانشجویان و حضار پرسش هایی درخصوص نحوه استفاده از علوم آکچوئرال در تعیین حق بیمه و ذخیره گیری ریسک های سایبری، تاثیر خصوصیات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشورها بر میزان وقوع حملات سایبری و میزان آسیب پذیری از چنین حملاتی، میزان تطبیق پذیری بیمه کلاسیک و سنتی در پاسخگویی به پوشش ریسک های ناشی از نوآوری های و پیشرفت های فناورانه و لزوم تدوین اصول و مبانی جدید بیمه ای، مطرح نمودند که سخنران جلسه ضمن بحث و بررسی سوالات مطروحه ، نقطه نظرات خود را ارایه نمود.